Dang Dinh Uy

beheerGeen categorieLeave a Comment

Dit is het verhaal van Dang Dinh Uy. Hij is geboren in 1965 in Hanoi, getrouwd en heeft 2 kinderen. In 1998 werd lepra bij hem gediagnosticeerd. In het jaar 2000 bleek zijn linker been dusdanig beschadigd dat  het niet meer behandeld kon worden. Het moest worden geamputeerd. Zes jaar later moest ook zijn rechter been worden geamputeerd. Sindsdien is hij afhankelijk van twee protheses die vergoed worden door de Peerke Donders Stichting.

Het lopen met de protheses gaat zo goed dat de lokale medewerker die het interview heeft met Dang Dinh Uy denkt dat het iemand is van het medisch personeel in plaats van een ex-lepra patiënt met 2 protheses!

Door de protheses kan Dang Dinh Uy lopen en werken. Met zijn familie woont hij in een lepradorp. Zijn vrouw is seizoen werker met een onregelmatig inkomen. Hierdoor hebben ze altijd moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Door de prothese kan Dang Dinh Uy zijn kinderen naar school brengen, zijn vrouw helpen met het huishouden, land bewerken en dieren verzorgen. Hierdoor draagt hij bij aan het inkomen voor de familie.

In het gesprek met onze medewerkers in Vietnam vertelt hij dat hij er niet aan moet denken hoe zijn leven was geweest zonder protheses. Als hij afhankelijk was geweest van een rolstoel had hij nooit zelfstandig kunnen leven, had hij nooit zijn vrouw en kinderen kunnen helpen zoals nu.

Een prothese kost slechts 70 euro! Doneren is simpel. Klik op de site op de doneerknop of maak over naar NL96INGB0003409200 t.n.v. Peerke Donders Stichting.

Deel onze missie!