Do Minh Tam loopt al 20 jaar dankzij uw steun

beheerGeen categorieLeave a Comment

Al sinds 1998 word het mobiel prothese team in Vietnam financieel door de Peerke Donders Stichting ondersteunt. Hier leest u het verhaal van een ex-lepra patiënt die nu al 20 jaar loopt door uw steun! Het is naar ons opgestuurd door een van onze lokale medewerkers.

Tijdens een reis naar de Mekong Delta in juni 2019 ontmoette ik Do Minh Tam. Hij kwam vrolijk op me af en niets aan zijn lopen verraadde dat hij protheses had.

Hij vertelde me dat hij 70 jaar oud is en in Soc Trang (een lepradorp) woont met twee dochters. In 1973 kreeg Do Minh Tam lepra en in 1980 en in 1996 heeft hij een been moeten laten amputeren. Om te kunnen lopen kreeg hij kunstbenen gemaakt van ijzer of andere materialen (zie afbeelding). Helaas bleken deze primitieve protheses niet geschikt voor lepra patiënten aangezien ze veel pijn aan de stomp veroorzaakten.

Do Minh Tam geeft aan heel blij te zijn met de protheses die hij sinds 1998 krijgt. Deze zijn van goede kwaliteit en zorgen ervoor dat hij goed en zonder pijn kan lopen. Dit heeft zijn leven veranderd. Dankzij de protheses kan hij nu al 20 jaar onafhankelijk zijn en heen lopen waar hij heen wil.

Laat een reactie achter