Lepra de wereld uit!

beheerGeen categorieLeave a Comment

In 2030 moet lepra voor 90 procent zijn teruggedrongen. Dat is het doel van de Internationale Federatie van Anti-Lepra Organisaties (ILEP) die de ziekte bestrijdt. Jaarlijks krijgen wereldwijd ruim 200.000 mensen de ziekte.

Toch is dit een lastige opgave. Het is een bacterie en die krijgen we de wereld niet zomaar uit. Omdat het lang duurt voordat de ziekte effecten laat zien, kan het soms lijken of het aantal patiënten afneemt. In het succes schuilt ook een valkuil. Het lijkt hierdoor soms of het al goed gaat, waarna de aandacht voor de ziekte afneemt. Juist daardoor ontstaan er weer nieuwe gevallen.

Het is daarom zeer belangrijk dat de ziekte onder de aandacht blijft. De medicijnen tegen lepra zijn gratis. Het Erasmus Medisch Centrum heeft een methode ontwikkeld die mensen in de omgeving van de patiënt kan beschermen door één dosis te slikken van het lepramedicijn. Ook wordt gewerkt aan een test die met één druppel bloed kan bepalen of iemand besmet is.

De mensen die de ziekte lepra oplopen krijgen vaak problemen met hun omgeving. Er heerst een stigma over, dat met het geloof of tradities te maken heeft.

Het is daarom van uiterst belang om door middel van voorlichting bij lokale overheden deze vooroordelen weg te nemen.

In Nederland bestaat sinds 1999 geen meldplicht voor nieuwe gevallen van lepra. Daarom is het ook onduidelijk hoeveel mensen de ziekte precies hebben. Het RIVM schat dat er jaarlijks tussen de vijf en tien nieuwe patiënten gediagnosticeerd worden die met de ziekte onder de leden in Nederland zijn gekomen. In Nederland vindt geen besmetting meer plaats.

Laat een reactie achter